Grønnsaker og frukt er bra for immunforsvaret

Varegruppen er viktig i kostholdet og både vitamin C og fiber er bra for immunforsvaret vårt. Det ingenting som tyder på at koronaviruset smitter via mat, men som alltid bør råvarene vaskes godt før de spises.

Vi anbefaler å spise frukt, bær, grønnsaker og poteter som er godt for både matglede og immunforsvar. Nå er tiden inne til å teste ut nye retter, når de fleste av oss har litt ekstra tid. 

Vask alltid frukt og grønnsaker

Det er en god regel å vaske frukt og grønnsaker før vi spiser dem.

  • Skyll i kaldt rennende vann og tørk av med et rent papir. Dette fordi alle matvarer kan ha med seg bakterier, som vi helst vil unngå.
  • Vask også frukt med tykt skall som ikke skal spises før du skjærer dem opp. For eksempel melon og appelsin, som ofte skjæres i skiver eller båter og serveres med skallet. Da unngår du at bakterier havner på asjetten og smitter over på andre matvarer.
  • Dersom noen er i en spesielt sårbar gruppe kan risikoen for smittestoffer reduseres ved å legge frukt og grønnsaker i eddikvann. Bruk 0,6 dl av 35 % eddikessens til 1 liter lunkent vann fra springen – la råvaren ligge i vannbad i 10-15 minutter. Skyll deretter godt med rent, kaldt vann for å fjerne eddiksmaken.

God håndhygiene

Både for de som skal håndtere mat og de som skal spise den er god håndhygiene viktig. Vask hendene ofte og grundig med såpe og lunkent vann, spesielt når du har vært ute blant folk, før måltid og etter toalettbesøk. Hånddesinfeksjon er et godt alternativ dersom håndvask ikke er mulig.

Grønnsaker og frukt er bra for immunforsvaret – fyll gjerne halve tallerken hver dag. Det er bra for både helsen og økonomien.

 

Les mer på:

Folkehelseinstituttet

Mattilsynet