Sunn og god mat på lavbudsjett

Rimelig, sunn og god mat får du når du gir grønnsakene en større plass på tallerkenen. Mange har fra tid til annen et litt stramt matbudsjett. Det kan løses uten at det går ut over helsen eller matgleden. Her er våre beste tips til hvordan du kan få maks ut av budsjettet.

Hvorfor er det lurt å spise mer frukt og grønt?

Det er lønnsomt med mye grønt på flere måter. Frukt og grønt er bra for immunforsvaret vårt. Minst 5 om dagen er bra for helsen vår, og grønnsaker, poteter, frukt og bær er råvarer som gir lavt miljøavtrykk. Disse fargerike råvarene er dessuten rimelige i innkjøp, og gir masse smak og farge til maten. Økonomi og ernæring spiller på lag. Det enkleste grepet du kan ta for å grønne opp menyen i hjemmet er å fylle halve tallerken, til hvert måltid, med grønnsaker, poteter, frukt og bær.

Halve tallerkenen med grønt er god økonomi

Frukt og grønt er rimelige råvarer å bruke, spesielt når du utnytter varene som er i sesong. Gode basisvarer du kan bruke hele året er løk, gulrøtter og poteter. Om våren og sommeren har vi god tilgang på nydelige tomater, agurk, salater og blomkål. Disse produktene kan bli uttallige gode retter, som kan nytes alene eller sammen med fisk og kjøtt. Ved å øke mengden grønnsaker på tallerkenen kan du redusere mengden kjøtt noe. Det er bra både for helsen, miljøet og lommeboken.

Mer av det grønne er bra for oss

Svært mye godt dokumentert forskning viser at frukt og grønnsaker minsker risikoen for overvekt, kreft, hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk, diabetes type 2, og flere andre kostholdrelaterte sykdommer. Det er også enighet om at frukt, bær, grønnsaker og poteter styrker immunforsvaret vårt, fordi det inneholder naturlige vitaminer og mye fiber. Grønnsaker og poteter er vår aller viktigste kilde til vitamin C.

Lær noen enkle triks:

Bland grønnsaker i kjøttdeigrettene

Visste du at en ekte spagetti bolognese består av masse revne gulrøtter? Spagettiretter står svært ofte på menyen i norske hjem. I en spagettisaus er det enkelt å øke innholdet av løk, gulrot og selleri, og redusere mengden karbonadedeig.  Ha det i tankene neste gang du lager en slik saus.

Bruk bønner som proteinkilde

Chili sin carne, altså en variant uten kjøtt er et godt eksempel på en vin- vinn rett. Bønner er super proteinkilde i grønnsaksretter om du ønsker å redusere matbudsjettet. Dette tipset er også aktuelt når dere lager fredagstaco.

Bruk rester – lag suppe eller smoothie

Bruk rester. Prøv deg på en okonomiyaki. Det er en japansk kål- og ingefæromelett, som vi gjerne kan kalle for økonomiomelett, hovedingrediensen er kål!

Lag suppe. Det er en enkel måte å få inn mye grønnsaker. I tillegg er det rimelig og lettvint mat. Lag suppe på 1-2-3. Du bruker det du har!

Lag smoothies: Både frukt og grønnsaker kan brukes i smoothies, og spesielt er litt godt moden frukt godt egnet til smoothie – da blir det mindre matsvinn og du får brukt alt. Det er bare fantasien som setter grenser.