20.01.2021 11:52:19 av Iselin Bogstrand Sagen, Kommunikasjonsrådgiver/ernæringsfaglig rådgiver

Nordmenn sverger til brødskivene på hjemmekontoret

De folkekjære brødskivene står sterkt hos nordmenn, og er uten tvil veldig raske og enkle å lage. Hele 37 % av dem som har hjemmekontor svarer at de spiser mer brødmat på hjemmekontor sammenliknet med dager på vanlig arbeidsplass.

Det viser en landsrepresentativ spørreundersøkelse gjennomført av Kantar i november 2020 på bestilling fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Ikke overrasket

Ernæringsrådgiver for Opplysningskontoret for frukt og grønt, Iselin Bogstrand Sagen, er ikke overrasket over at såpass mange sverger til brødskivene på hjemmekontoret.

-  Vi er vokst opp med brødskivene, og vi lager brødskivelunsjen på 1-2-3. Jeg er bare redd det kanskje går litt vel fort unna, og at mange ikke husker på, eller tar seg tid til å friske opp brødskivene med friske grønnsaker!

Viktig for immunforsvaret

Spiser man ikke frukt og grønt gjennom arbeidsdagen blir det vanskelig å få i seg fem om dagen, mener Sagen. Hennes tips å fylle halve tallerken med frukt og/eller grønnsaker til hvert måltid.

- Fem om dagen med grønnsaker, frukt og bær hver dag gir en stor helsegevinst. Et sunt kosthold i tråd med helsedirektoratets anbefalinger som inkluderer fem om dagen gir kroppen alle næringsstoffene som vi behøver for å opprettholde et velfungerende immunforsvar. I tillegg er nok søvn, hvile og fysisk aktivitet viktig for kroppens immunforsvar.

Tilgjengelighet har mye å si! En fristende salatbar i kantinen, deilige varmmatretter med mye grønnsaker og ferdig oppkuttet frukt gjør det enkelt å få i seg frukt og grønt til lunsjen. I undersøkelsen fra Opinion i november 2020 forklarte flere av respondentene at de spiste mindre frukt på hjemmekontor fordi de ikke lengre fikk jobbfrukt.

Kan ikke lage kantine hjemme

Det er viktig å ikke legge terskelen for høyt, det blir ikke kantinemat på hjemmekontoret, det har man rett og slett ikke tid til, mener ernæringsrådgiveren.

-  Men min sterke oppfordring er å ta seg tid til å ha grønnsaker på brødskivene, og spise frukt som mellommåltid. Det krever ikke mye tid, og måltidet blir mye mer fristende og enda mer næringsrikt. Grove brødskiver med pålegg og grønnsaker er bra nok! Den samme trøtte brødskiven med smør og ost hver dag blir man fort lei. Men med en gang man pimper den opp med paprika og et salatblad under blir det mye mer fristende. En slik lunsj er i tråd med anbefalingene.