09.11.2021 13:44:23 av Silje Thoresen Tandberg, Leder merkevarebygging

Farsdag - gi far noe han trenger!

Gi far noe han trenger til farsdagen, for far trenger å spise mer frukt og grønt til alle dagens måltider! Undersøkelse, gjennomført av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) (*) , viser at menn spiser alt for lite frukt og grønt daglig. Menn spiser bare 2,8 enheter mot det anbefalte minimum som er 5 enheter om dagen (**). Det er kun 14,4 % av landets menn som spiser anbefalt daglig minimums mengde av frukt og grønnsaker.

- Dette er lave tall for mannen og her er det mange av landets fedre som bør fokusere mer på innholdet i sine daglige måltider, for her er det plass til MYE mer frukt og grønt, sier Silje Thoresen Tandberg, leder merkevarebygging i OFG.

- Sammenlignet med kvinner kommer menn dårlig ut. Kvinner spiser 3,5 daglige enheter mot mannens 2,8 enheter. Omtrent dobbelt så mange kvinner, 28,2 %, sammenlignet med menn, spiser anbefalt minimums mengde 5 om dagen.

Den pågående koronaepidemien gir negative utslag i frukt og grøntkonsum for både for kvinner og menn og forklaringsvariablene er knyttet til hjemmekontor og bortfall av kantinelunsj og frukt på arbeidsplassen.

- En god start kan være å gjøre far bevisst på hva han trenger mer av i anledning hans store dag. Vi har laget en meny for dagen som sikrer et daglig nivå på inntak av frukt og grønt som er der det bør være = minimum 5 om dagen. Velbekomme!

Den perfekte farsdagmenyen!

Denne menyen er lett å lage og krever ikke så veldig mye forberedelser. Den sikrer et godt daglig inntak av frukt og grønt og smaker fantastisk godt. Overrask far med noe han trenger på dagen sin!

Lag en deilig frokost!

Kroppen til far (og alle andre) trenger en god start på dagen og en frokost med frukt, bær og grønnsaker er alltid godt! Legg noen bær og eplebiter på grøten, lag topping til frokostblandingen av oppkuttet frukt, og legg skiver med grønsaker på brødskiven. Kanskje det passer å lage en frisk smoothie med bær ved siden av? Eller hva med en omelett med ekstra grønnsaker i?

https://www.frukt.no/tema/frokost/

Lunsj til far- pøs på med grønnsaker!

Hjemmelaget pai med spreke grønnsaker er noe som vil friste far. Du kan lage den dagen i forveien og bare varme den opp før servering. I en pai kan du virkelig pøse på med grønnsaker.

https://www.frukt.no/oppskrifter/husets-gronnsakspai/

Lag en deilig middag der grønnsakene får halve tallerken!

Nå er norske rotgrønnsaker på det beste og det anbefales til farsdagsmiddagen. Prøv bakte rotgrønnsaker med sitron. Det er enkelt og greit å lage, og passer til det meste. Med litt sitron blir dette et spennende tilbehør til middagen. Det vil garantert falle i smak hos far.

https://www.frukt.no/oppskrifter/bakte-rotgronnsaker-med-sitron/

Snack litt mellom måltidene

Om far er glad i snacks, anbefales sprø løkringer. De lages enkelt ved å bake dem i ovnen.

https://www.frukt.no/oppskrifter/lokringer-med-salsa/

Ikke glem dessert!

Om far er glad i kaker vil han sikkert sette pris på en vri på eplekaken. «Epleroser» er lett å lage. Du ruller epleskiver sammen til en rose sammen med butterdeig eller i muffinsformer.

https://www.frukt.no/oppskrifter/epleroser/

Om det tar for lang tid, sleng sammen en deilig fruktsalat.

https://www.frukt.no/oppskrifter/fargerik-fruktsalat/

______________________________________________________

[*] Undersøkelsen er gjennomført av Kantar på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønt i september 2021 med et landsrepresentativt utvalg på 3000 respondenter 18 år og eldre.

[**] Helsedirektoratets kostråd nr 3 : Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær, hver dag.