15.06.2022 09:55:54 av Iselin Bogstrand Sagen, Innholdsrådgiver ernæring og pressekontakt

Slik lager du sunn is

Det er mange gode grunner til å lage egen is. Lager du isen selv har du bedre kontroll på hva både du og barna dine spiser. Hjemmelaget is kan spises hver dag og det er en fin måte å spise mer frukt og bær på.

- Det er faktisk enklere enn man skulle tro, sier ernæringsrådgiver Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt.  

Server is hver solskinnsdag 

Lager du egen is kan du få inn godt med frukt og bær, og du kan lage den med langt mindre tilsatt sukker. I flere tilfeller vil det være nok med frukten og bærenes egen naturlige sødme. I tillegg unngår du unødvendige tilsetningsstoffer, forteller ernæringsrådgiveren og fortsetter; 

- En is en gang iblant fra kiosken eller butikken er selvsagt ingen fare. Men mange foreldre kjenner på samvittigheten over at det fort kan bli litt vel mye is når det er sommer og sol ute. Små barn har liten magesekk og blir fort mett, da er det viktig at det vi serverer er næringsrikt. Hjemmelaget is er ingen dårlig erstatning, heller tvert om, det kan være skikkelig godt.  

Oppskrifter på næringsrik is til både store og små 

For at det skal være gjennomførbart å lage egen is må det være enkelt, her er fem raske og gode oppskrifter. Bruk gjerne norske jordbær og etter hvert norske bringebær når de blir tilgjengelig i butikk.  

Bringebærsmoothie- is: Lages av smoothie og fryses på pinner. Enklere blir det ikke.  

Ekte jordbærpinner: Det eneste du trenger er jordbær og vaniljekesam.  

Bananis med jordbær: Kalles også nicecream! En fin måte å bruke opp godt modne bananer. 

Yoghurtis med bær på pinne: Bruk de bærene du vil. Norske jordbær og bringebær passer perfekt. 

Yoghurtis med jordbær: Yoghurt + jordbær = sommer