Halvparten grønt er bra for deg

Halve tallerkenen med mye grønnsaker, frukt og bær er bra for både kroppen og miljøet. Kostholdet vårt er viktig for energi og overskudd, og ved å spise smart kan vi sikre oss mange gode leveår, med en frisk og velfungerende kropp.

Kostholdet er i utvikling

God økonomi gjennom mange år, god tilgjengelighet av næringstett mat og relativt lave priser på mat, har gjort oss til en nasjon med en stor andel overvektige, med økt fare for å utvikle livsstilssykdommer.

Det viser seg at svært mange av oss spiser mindre enn den anbefalte mengden 5 om dagen, selv om mange gjerne vil endre på eget kosthold og spise mer grønt. Start i dag – en god huskeregel er å fylle halve tallerkenen med grønnsaker, frukt og bær til alle måltider. 

Et tips er å tenke grønnsaker først når du planlegger ukens middager og ha fokus på at halve middagstallerkenen skal inneholde grønnsaker - både kroppen, lommeboken og kloden vil nyte godt av det.

Grønnsaker inneholder mye fiber, vitaminer og vann, men svært få kalorier. Grønnsaker gir magen noe å jobbe med og en god metthetsfølelse. Du kan gjøre mye godt for kroppen ved å fylle halve tallerkenen med grønnsaker, og som en bonus smaker det jo så godt.

Potetene skal også ha sin plass på tallerkenen, de kommer i tillegg til 5 om dagen og er et bedre valg enn hvit ris og pasta både ernæringsmessig og av miljøhensyn. Hvordan ser din halve tallerken ut?

Frukt og bær er naturens eget godteri og passer til frokost, dessert og som mellommåltid.

Gå på oppdagelsesferd i frukt- og grøntavdelingen

Det finnes så mye godt i den aller mest fargerike avdelingen i butikken. Ta deg god tid og se etter sesongens beste råvarer. Er det noen produkter du ikke kjenner til, så spør hva de kan brukes til. Hvis planleggingen starter her, kan du nyte godt av de ferskeste og friskeste produktene som er i sesong.

Halve tallerkenen med grønt