NM i frukt og grønt dagligvare 2021
Kostrådet «5 om dagen» er viktig. Over 70 % av befolkningen er enig i dette, men bare 20 % spiser 5 om dagen hver dag og utviklingen under pandemien tilsier et fortsatt stort potensial ofr høyere daglig inntakt av frukt og grønt.
Eksponeringen i butikk spiller en viktig rolle når valget skal tas, og kan hjelpe flere til å huske å få med de fargerike varene hjem. Og vi vet at god tilgjengelighet øker salget og dermed inntaket.
Hensikten med konkurransen er å fremheve og hedre de frukt- og grøntansvarlige i butikkene og de kategoriansvarlige i kjedene som hver dag gjør en viktig jobb for å friste kundene til å bruke mer frukt, bær og grønnsaker. Sammen kan vi ta livet av noen fordommer, hjelpe kundene til å bryte noen barrierer og bidra til en sunnere og friskere befolkning.
I 2021 skal det skal kåres norgesmestere og én ambassadør:
- Norges beste frukt- og grøntbutikk, liten butikk (<1000 kvm)
- Norges beste frukt- og grøntbutikk, stor butikk (>1000 kvm)
- Årets frukt- og grøntambassadør dagligvare
Nyhet! Netthandelsaktører er med for første gang!
I årets konkurranse er også netthandelsaktører med for første gang. Netthandelbutikkene blir vurdert ut fra kunders handelsopplevelse, som danner grunnlag for å gi utmerkelser for positiv promotering av frukt og grønt.
Kriterier for konkurransen:
Årets frukt- og grønt butikk:
Finalistene, som velges ut fra høyest frukt- og grøntandel i kjedene, vil bli vurdert av feltrepresentanter fra Nielsen IQ etter følgende kriterier:
- Kvalitet og utvalg (godt førsteinntrykk, godt utvalg av basisprodukter og uten dårlige varer)
- Mekanisk kommunikasjon (prisinformasjon, merking av opprinnelsesland, o.l.)
- Kunnskapsrike og imøtekommende medarbeidere (kunnskap om oppbevaring, bearbeiding o.l.)
- Salgsfremmende tiltak i avdelingen (forbrukertips, smaksprøver, eksponeringer o.l.)
- Butikkens frukt- og grøntandel (eks. nonfood)
Årets frukt- og grønt ambassadør:
Kjedene velger selv sin kandidat til årets ambassadør. Det skal være en person/butikk som gjør noe ekstra for at butikken og hele kjeden skal lykkes med å øke salget av frukt, bær og grønnsaker. En profesjonell jury skal kåre en vinner der følgende kriterier skal legges til grunn:
- Kreativitet innenfor kjedens rammer
- Effektive tiltak deles med andre
- Synlig vekst i kategorien – eller evt. svært godt salg over tid
Årets netthandel:
- Frukt og grøntandel
- Dekning i landet
- Utvalg
- Produktbeskrivelse og merkeing med opprinnelsesland
- Salgsfremmmende tiltak - andel grønt i oppskriften
- Handleopplevelse
- Levert produktkvalitet
Premie:
Tre vinnere vil få anledning til å kalle seg Norgesmester i frukt og grønt, og vil få et tydelig tegn på dette.
Vi oppfordrer alle til å bli medlem av Facebookgruppen NM i frukt og grønt, og dele gode tips og ideer.