Beste kjede på bruk av Nyt Norge-merket

I årets NM i frukt og grønt dagligvare kårer vi kjeden som er best på å benytte Nyt Norge som et virkemiddel på butikkmateriell og i øvrig reklamesammenheng for å fremme salget av norsk frukt og grønt.

Hvorfor bruke Nyt Norge på butikkmateriell

  • Forbruker har høy preferanse for norsk frukt og grønt og Nyt Norge-merket er en enkel, lett gjenkjennbar måte å vise at varene er norske
  • 94% av kundene kjenner Nyt Norge
  • 6 av 10 kunder sier de ser etter Nyt Norge når de handler
  • Langt flere kunder stoler på at Nyt Norge-merket garanterer norsk opprinnelse enn f.eks. et flagg eller en tekst som sier at varene er norske

Hvordan bruke Nyt Norge på butikkmateriell

  • Nyt Norge-merket kan fritt benyttes i direkte tilknytning til merkede produkter
  • Nyt Norge kan også brukes på mer generelt materiell for en hel kategori, men da bør tilleggsteksten «Se etter merket» brukes sammen med logoen

Logoer og eksempler på bruk finnes på designguide.norskmat.no

Slik deltar kjedene

Konkurransen avgjøres av en jury på grunnlag av innsendte bilder fra kjedene av materiell som har blitt brukt i uke 35-40 for å fremme norsk frukt og grønt gjennom bruk av Nyt Norge-merket.

Dette kan være, f.eks på plakater, palleskjørt, hyllemarkører, oppskriftshefter, i tilbudsaviser og i øvrig reklame som annonser og TV reklame, samt observasjoner i butikk i uke 36/37 gjennomført av Nielsen IQ (butikkene som får besøk er de samme som er nominert fra kjeden til kåringen “Beste 5 om dagen-butikk”).

Kjedene melder sin interesse for å delta i kåringen innen 28.juni og dokumentasjon sendes innen 23. september til iselin@frukt.no.

Premieutdelingen holdes i midten av oktober 2024 i Oslo.