Intervju med tidligere vinner Marius Zetterberg Hansen
Alder: 26 år
Butikk: Extra Sunndalsøra
Hvor lenge har du jobbet der?
Startet i 2015 som sommerhjelp og ekstrahjelp. Etter noen år med studier flyttet jeg tilbake til Sunndalsøra og 1. februar 2020 startet jeg som nøkkelperson frukt og grønt.
Hva tenkte du når du fikk vite at du vant ambassadørprisen?
Helt rått. Synes først og fremst at det er skikkelig stas at kjeden setter så stor pris på jobben jeg gjør at de velger å nominere meg, men det er jo enda sykere at vi faktisk endte opp med å vinne. Det er gøy det! Det er jo ikke noe som er større enn dette for oss som jobber med frukt og grønt, og seieren vil motivere meg i lang tid fremover. Jeg er jo ikke særlig utadvendt av meg, men all den oppmerksomheten som fulgte med seieren har nok gjort godt for meg på et mer personlig plan.
Har det å vinne påvirket deg videre i arbeidet ditt?
Klart det har. Det å vinne noe slik blir ikke brukt som en hvilepute, men heller som motivasjon for å pushe på videre og bli enda flinkere i faget. Jeg vil jo ikke bare selge mest mulig frukt, jeg vil gjerne at kundene våre og nordmenn generelt skal ende opp med å velge nettopp det sunnere alternativet i hverdagen. Ut av erfaring så trenger de gjerne litt oppmuntring til det. Heldigvis er det enkelt å friste med frukt og grønt.
Hva er dine beste tips for å selge enda mer frukt og grønt?
Jeg tror kundene setter pris på ryddige og delikate avdelinger. Kundene handler jo med øynene og spesielt i frukt og grønt avdelingen. Stygge varer må ut av hylla og disken må se innbydende ut. Tenkt enkelt og tenk rene linjer. Tenk at du skal presentere et produkt hvor målet er å få flest mulig til å velge nettopp ditt produkt blant alle de ulike valgmulighetene. Jeg tror at halve jobben er å rydde, og det må gjøres kontinuerlig gjennom hele åpningstiden. Skal det bugne? Joda, så klart. Men like viktig er det å dandere og rydde med de varene man har i avdelingen.
Har du noen råd til andre som ønsker å utmerke seg som en ambassadørkandidat?
Jobb mot et mål. Hvordan skal avdelingen se ut når du går hjem for dagen og hvordan skal den se ut når du kommer på jobb tidlig dagen etterpå? Få med hele butikken på å jobbe med frukt og grønt gjennom hele åpningstiden, det er den viktigste avdelingen i butikken. Vær obs på hva du er flink på og bygg videre på det.