Norsk frukt og grønt trenger et løft: Nå satses det hardt for å øke både norskandelen og forbruket!
Et grønt løft
Nordmenn spiser stadig mindre frukt og grønt, nye kostholdsråd vil at vi skal spise stadig mer. Nå tar hele verdikjeden for grønt grep, og satser sammen for å snu dette gjennom felles satsing på «Grøntløftet» .
– Det ligger en formidabel mulighet for verdiskaping i landbruket, spesielt innen grøntnæringa. Vi har kanskje jobbet for spredt men nå forplikter hele verdikjeden seg til felles mål og bedre samarbeid. Det trengs for å lykkes, sa Pollestad under lanseringen i Arendal.
Til tross for stadig strengere kostholdsråd spiser nordmenn i snitt bare 2,9 porsjoner frukt og grønt daglig – en nedgang fra i fjor. Dette er en av grunnene til at hele verdikjeden for frukt og grønt samles under det nye kommunikasjonsinitiativet «Grøntløftet», som ble lansert i går under Arendalsuka av Landbruks- og matminister Geir Pollestad, i samarbeid med Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) og Stiftelsen Norsk Mat (SNM).
Dette initiativet er en direkte oppfølging av Grøntutvalgets rapport "Grøntsektoren mot 2035" og representerer et unikt samarbeid mellom hele verdikjeden for frukt og grønt i Norge.
Grøntløftet har som mål å øke forbruket av frukt og grønt i befolkningen, med et spesielt fokus på norske produkter. Innen 2035 skal norskandelen i kategorien frukt og grønt økes til 60 %, en betydelig oppgang fra dagens nivå. Dette vil bidra til økt selvforsyning, bedre folkehelse, og støtte opp under de nye kostholdsrådene som ble lansert av Helsedirektoratet samme dag.
En grøntnæring som står samlet
Det store norske Grøntløftet består av både felleskampanjer initiert av OFG og SNM, og individuelle initiativer fra aktørene i verdikjeden. Dette skal sikre at alle drar i samme retning mot mål om å øke konsumet av norskprodusert frukt og grønt.
– Ved å velge frukt og grønt merket med Nyt Norge, støtter du selvforsyning, helse og bærekraft. Vi skal jobbe for å øke norskandelen av grøntforbruket, og vi er glade for å ha dagligvarebransjen med på laget, for de er nærmest forbrukeren der valgene tas, sier administrerende direktør i SNM, Nina Sundqvist.
– Den største utfordringen til Grøntløftet er arbeidet med å endre adferdsmønsteret til folk flest. I prosjektet vil alle aktører i grøntnæringen være med på å hjelpe forbrukeren i riktig retning, ved å sikre at vi har de beste løsningene slik at det blir lettere å velge mer frukt og grønt, sier direktør for OFG, Guttorm Rebnes.
På scenen under lanseringen deltok representanter fra hele verdikjeden, inkludert produsenter, dagligvarehandelen, og storhusholdninger. De diskuterte både utfordringer og muligheter knyttet til å få forbrukere til å velge mer norsk frukt og grønt. Hver aktør har forpliktet seg til sine egne "Grøntløfter", som skal bidra til å nå målene innen 2035. Alle aktører har også forpliktet seg til å rapportere på sine aktiviteter under Grøntløftets årlige konferanse, som arrangeres av OFG hvert år i mars.
Lanseringen markerte også åpningen av nye nettsider for Grøntløftet, grøntløftet.no, som vil fungere som en plattform for informasjon og inspirasjon for både forbrukere og aktører i verdikjeden.
Deltakere på scenen:
- Geir Pollestad, Landbruks- og matminister
- Nina Sundqvist, Stiftelsen Norsk Mat
- Guttorm Rebnes, Opplysningskontoret for frukt og grønt
- Elisabeth Morthen, Gartnerhallen
- Arthur Salte, Norges Bondelag
- Lise Saga, Norges Bonde- og Småbrukarlag
- Hanne Brennhovd, Coop
- Ingvill Måkestad Bovim, Rema 1000
- Gunvor Dingstad, Norgesgruppen
- Robert Ekrem, ODA
- Trude Sleire, BAMA
- Mette Nilsen, ISS Norge
- Ingrid Spord, Mer Enn
Kontaktinformasjon:
Silje Thoresen Tandberg, Opplysningskontoret for frukt og grønt, tlf: 90175311, e-post: silje@frukt.no
Anne Mette Johnsen, Stiftelsen Norsk Mat, tlf 90961602, e-post: anne.mette.johnsen@norskmat.no
Om Opplysningskontoret for frukt og grønt:
OFG jobber for å øke forbruket av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge gjennom informasjon, inspirasjon og kampanjer.
Om Stiftelsen Norsk Mat:
SNM er ansvarlig for merkeordningen Nyt Norge og jobber for å fremme norskproduserte matvarer og øke selvforsyningen i Norge.