Nordmenn spiser mer frukt og grønt – men ligger fortsatt bak britene
Nordmenn og finner spiser mer frukt og grønt – svenskene og danskene spiser minst
I Norge har frukt- og grøntinntaket økt fra 2,9 porsjoner i fjor til 3,3 porsjoner i år, og andelen som når anbefalingen om minst 5 porsjoner daglig har gått fra 18,6 % til hele 24,5 %. I Finland sees også en positiv trend, der er snittet helt likt og det er også flere som når anbefalingen enn tidligere. Det er derimot en negativ utvikling i Sverige og Danmark, der de i snitt spiser kun 2,7 porsjoner daglig.
Lærdom fra Storbritannia
Britene oppgir å spise mest frukt og grønt helt siden undersøkelsen “5 a day Europe” ble gjennomført første gang i 2017. Britene topper listen med et gjennomsnittlig daglig inntak på 4 porsjoner, etterfulgt av Frankrike og Spania med 3,7 porsjoner.
Silje Thoresen Tandberg er leder merkevarebygging i OFG og forteller at det er blitt gjort en betydelig innsats i Storbritannia de siste årene for å øke tilgjengeligheten av britisk produserte frukt og grønnsaker, samt utvide sortimentet av oppkuttet frukt og grønt i de store kjedene. De har også samarbeidet på tvers av verdikjeden, og helsemyndighetene har vært involvert. Blant annet har de gjennomført kampanjen «Eat them to defeat them», en svært vellykket kampanje rettet mot barnefamilier med gratis reklameplassering på de store tv kanalene ITV og Channel4, som har gitt stor oppmerksomhet.
– Vi har mye å lære av Storbritannia og deres målrettede arbeid for å styrke folkehelsen, påpeker Tandberg, og viser til Grøntløftet som en del av løsningen.
Grøntløftet skal løfte forbruket i Norge
– Det er helt avgjørende med en felles innsats i hele verdikjeden for å få enda flere nordmenn til å nå anbefalingene fra Helsedirektoratet om å spise minst 5, og helst 8 porsjoner frukt og grønt. Dette er vi i full gang med gjennom satsningen på Grøntløftet, og flere store dagligvareaktører kan allerede etter kort tid vise til vellykkede kampanjer i etterkant av lansering av nye kostråd og at de forpliktet seg til Grøntløftet.
Dette er Grøntløftet:
-
Grøntløftet er et samarbeid mellom hele grøntnæringen i Norge, inkludert dagligvarehandelen, med mål om å øke forbruket og andelen av norske frukt og grønnsaker. Det er Stiftelsen Norsk Mat og OFG som tilrettelegger for koordinert kampanjeinnsats i Grøntløftet.
-
Norgesgruppen, Coop, Oda, ISS, og Rema 1000 er blant aktørene som har signert og gitt sin forpliktelse i Grøntløftet. Se alle aktørene som har signert og deres forpliktelser her.
* Les mer om 5 a day Europe og om funnene her.