Volum og verdivekst i frukt- og grøntmarkedet
Denne verdiveksten samsvarer med en generell prisøkning på matvarer, som ifølge SSBs konsumprisindeks har vært på omtrent samme nivå. 5,2 % (1). Tallene viser samme tendens som forbrukstallene fra i høst fra undersøkelsen 5 a day Europe (2). Da så vi en økning fra 2,9 porsjoner på frukt, bær og grønnsaker til 3,3 porsjoner per dag.
– Volum- og verdiveksten følger hverandre, noe som tyder på en jevn økning i både tilgjengelighet og etterspørsel. Vi oppgir at vi spiser mer og tallene viser at vi også kjøper mer, påpeker analysesjef Tore Angelsen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) som presenterte Frukt- og grøntstatistikk 2024 på OFGs fagdag i Bjørvika 13.mars.
Økning etter nye kostråd og bedre økonomi
Spesielt volum av friske bær har hatt en markant vekst, med en økning på 14 % fra 2023 til 2024. For friske grønnsaker er utviklingen mer stabil, med en økning på 3 %, mens frisk frukt har hatt en økning på 1 %.
– Den positive trenden på bær kan sees i sammenheng med nordmenns kjøpekraft som har stabilisert seg mer det siste året, forteller Angelsen og fortsetter;
– En del av den totale veksten kan trolig knyttes til kampanjer og insentiver fra dagligvarehandelen, samt økt oppmerksomhet rundt de nye kostrådene, som ble lansert i august.
Ekstremvær rammet de store lagringsvarene – men positiv oppgang på blomkål
Ekstremværet “Hans” på sensommeren 2023 påvirket norskandelen av enkelte produkter, særlig store lagringsvarer som potet og løk. Lagrene gikk tom for norske varer tidligere i 2024 enn i 2023. Derfor gikk norskandel på løk fra 73 % i 2023 til 55 % i 2024. Det samme gjelder poteter, der norskandelen gikk fra 88 % til 79 % på ett år. Norsk blomkål hadde derimot en positiv utvikling, med en vekst på 21 % og en økning i norskandelen fra 43 % til 59 %.
– Det ble en god oppstart for norsk blomkål i slutten av mai 2024. Salget tok seg raskt opp i butikk og kvaliteten var meget god. Etter lanseringen av nye kostråd med økt anbefaling for frukt og grønt, fulgte kjedene opp med kampanjer i butikk. Dette gjorde at det ble solgt mer blomkål i 2024 enn året før, forteller Sigurd Sylling fra Grøntprodusentenes samarbeidsråd.
2.https://www.frukt.no/statistikk/frukt--og-grontstatistikk/