19.03.2025 14:41:58 av Iselin Bogstrand Sagen, Innholdsrådgiver ernæring

Circle K kåret til vinner av historiens første NM i frukt og grønt for energistasjoner

Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) har for første gang arrangert NM i frukt og grønt energistasjon (bensinstasjon), en landsdekkende konkurranse med mål om å fremme et grønnere utvalg for folk på farten.

Circle K gikk av med seieren, mens Shell ble hedret med “juryens utmerkelse”. Prisene ble delt ut under #MerAv-seminaret på UMAMI-messen i Lillestrøm den 19. mars 2025. 

– Det er gledelig at energistasjonene tar folkehelse på alvor, at de er med på konkurransen, og velger å satse på frukt og grønt. Circle K var en klar vinner, vi gratulerer med seieren, sier Iselin Bogstrand Sagen, ernæringsrådgiver og prosjektleder for konkurransen i OFG. 

Kjedene ble vurdert på en rekke punkter, både volumvekst, volumandel, juryens vurdering av kampanjer, og stasjonsbesøk ligger til grunn for kåring av vinneren. 

En tøff konkurranse mellom de største aktørene 

Både Circle K, Esso/Deli de Luca, St1/Shell og 7- Eleven langs vei har deltatt. Trude Marchmann-Jensen, Category Manager Foodservice, fra Circle K mottok prisen og var svært fornøyd; 

– Dette var veldig gledelig. Vi har over lengere tid jobbet med å utvikle tilbudet vårt for at vi skal kunne tilby flere sunnere alternativer, sunnere ingredienser og produkter til alle våre kunder. Dette var en fantastisk fin annerkjennelsen som motiverer oss til å fortsette denne jobben. 

Folkehelsearbeid på sitt beste 

Konkurransen er en del av OFGs arbeid med å øke forbruket av frukt og grønt i befolkningen. I følge OFGs 5 a day Europe-undersøkelse spiser nordmenn i snitt kun 3,3 av de anbefalte 5-8 porsjonene frukt og grønt hver dag.  

– For å få til et økt forbruk må også retter og produkter med mye frukt og grønt være tilgjengelig for folk på farten. Et frukt- og grøntinntak i tråd med anbefalingen bidrar til å bedre den enkeltes helse og reduserer risiko for livsstilsykdommer, og er derfor et viktig folkehelsetiltak, påpeker Bogstrand Sagen. 

Shell: Helhetlig kampanje med gode priser 

Shell imponerte juryen med et helhetlig og enkelt tilbud. De hadde både frukt, knaskegulrøtter, salater, og matpakker til en god pris i konkurranseperioden. 

– De har eksponert tilbudene svært godt, både utenfor stasjonene, inne på stasjonene, i egen app og på digitale flater. Det fortjener de en ekstra utmerkelse for, sier Alexander Haneng, direktør for innovasjon og bærekraft i NHO Service og Handel, som delte ut «juryens utmerkelse» på vegne av juryen.

Sima Macdonald, Kategorisjef for mat i St1/Shell er svært fornøyd med utmerkelsen;

– Prisen er en fantastisk anerkjennelse! Vi jobber hver dag for å møte kundene med et sunt utvalg av mat sammen med frukt og grønt, og det er gøy å se at vi lykkes.

Om konkurransen 

  • Kjedene ble målt på volumandel fersk frukt og grønt (hel frukt, og beger med frukt/bær/grønnsaker/juice/smoothie) av total matomsetning, volumvekst av total fersk frukt og grønt som ble brukt til matproduksjon sammenlignet med samme periode året før, og volumandel scanningprodukter med mye frukt og grønt av total matomsetning.   

  • I tillegg ble det gjennomført stasjonsbesøk hvor Nielsen IQ vurderte kvalitet, eksponering og salgsfremmende tiltak, og juryen vurderte kampanjer som ble gjort i perioden.  

  • Konkurranseperioden startet i juni og varte ut november 2024.  

  • Juryen bestod av Anne-Cecilie Kaltenborn – administrerende direktør, NHO Service og Handel, Guttorm Rebnes – Direktør, OFG, og Geir Arne Servan – kommunikasjonssjef, NAF. 

  • Juryens utmerkelse ble delt ut i tillegg til vinneren av NM i frukt og grønt energistasjon. Utmerkelsen gikk til kjeden juryen hadde som sin favoritt etter å ha vurdert kampanjemateriell.