NM i frukt og grønt energistasjon

Konkurransen NM i frukt og grønt energistasjon er en konkurranse som har til hensikt å øke salget av varer med mye frukt og grønt på energistasjoner (bensinstasjoner).

I følge OFGs 5 a day Europe-undersøkelse spiser nordmenn i snitt kun 2,9 av de anbefalte 5 om dagen. For å få til et økt forbruk må også retter og produkter med mye frukt og grønt være tilgjengelig for folk på farten. Et frukt- og grøntinntak i tråd med anbefalingen bidrar til å bedre den enkeltes helse og reduserer risiko for livsstilsykdommer, og er derfor et viktig folkehelsetiltak. 

Kjedene har allerede har et godt utvalg av sunnere produkter, som grove baguetter med salat, salater, bowls, smoothier og wraps. Alle har også tilbud om frukt som er enkelt å ta med seg på farten, som epler og bananer. Det er selvsagt også positivt å øke sortimentet og utvikle nye produkter som appellerer til kundene.  

OFG ønsker å se at kjedene gjør en ekstra innsats for å promotere disse produktene slik at flere forbrukere også blir fristet til å velge de sunnere variantene.  

Kjeder som deltar i konkurransen i 2024: 

  • 7-Eleven langs vei 
  • St1/Shell 
  • Esso/Deli de Luca 
  • Circle K

Slik avgjøres konkurransen 

Kjedene vil bli målt på volumandel fersk frukt og grønt (hel frukt, og beger med frukt/bær/grønnsaker/juice/smoothie) av total matomsetning, volumvekst av total fersk frukt og grønt som brukes til matproduksjon sammenlignet med samme periode året før, og volumandel scanningprodukter med mye frukt og grønt av total matomsetning.  

I tillegg vil Nielsen IQ gjennomføre stasjonsbesøk hvor de vurderer kvalitet, eksponering og salgsfremmende tiltak, og en jury vil også vurdere kampanjer som er gjort i perioden.  

Konkurranseperioden strekker seg fra juni-november i år. Dato og sted for premieutdeling kommer.